LEGEA REPUBLICII MOLDOVA
                       cu privire la migratiune
                        N 1518-XV din 6.12.2002
 
          Monitorul Oficial al R.Moldova N 1-2 din 15.01.2003
 
                              ----------
    
              Parlamentul adopta prezenta  lege organica
 
                                 Capitolul  I
                            DISPOZITII GENERALE
    Articolul 1. Notiuni principale
    In sensul prezentei legi, se definesc urmatoarele notiuni principale:
    migratiune  -  permutare  teritoriala  a  persoanelor,  insotita  de
 schimbarea locului de trai;
    cetatean  strain  -  persoana care nu are cetatenia Republicii Moldova,
 dar are dovada apartenentei sale la un alt stat;
    apatrid  -  persoana  care  nu are cetatenia Republicii Moldova si nici
 dovada apartenentei sale la un alt stat;
    imigrant  -  cetatean strain sau apatrid care a obtinut dreptul de a se
 stabili  cu  traiul  permanent  sau  temporar in Republica Moldova si care
 pierde  acest  statut  o  data  cu  parasirea  teritoriului  tarii  sau cu
 dobindirea  cetateniei Republicii Moldova in conformitate cu legislatia in
 vigoare;
    emigrant  -  cetatean  al  Republicii  Moldova care pleaca peste hotare
 pentru  a  se stabili cu traiul permanent sau temporar pe teritoriul altui
 stat;
    migratiune  de  munca  -  plecare  benevola  a  cetatenilor  Republicii
 Moldova  peste  hotare,  precum  si intrare benevola a cetatenilor straini
 sau a  apatrizilor  pe  teritoriul  Republicii  Moldova,  cu  scopul  de a
 desfasura activitate de munca;
    lucrator  imigrant  - cetatean strain sau apatrid care, in conformitate
 cu prezenta  lege,  are  dreptul  de  a  desfasura  activitate de munca pe
 teritoriul Republicii Moldova;
    lucrator  emigrant  -  cetatean  al  Republicii  Moldova care locuieste
 permanent  in  tara si care se deplaseaza din proprie dorinta in alta tara
 cu scopul de a desfasura activitate de munca in conditii legale;
    lucrator  detasat  -  angajat  trimis  de un patron strain cu sediul pe
 teritoriul  unui  alt  stat sa desfasoare activitate de munca in Republica
 Moldova  ori  angajat  trimis  de  un  patron  din  Republica  Moldova  sa
 desfasoare  activitate  de  munca  pe teritoriul altui stat, cu mentinerea
 calitatii  de angajat al patronului din tara de origine, salariul fiindu-i
 achitat de patronul care l-a detasat;
    migratiune  frontaliera  -  deplasare  a  persoanei  in/din  teritoriul
 Republicii  Moldova din/in teritoriul altui stat in zonele de frontiera in
 scopul  desfasurarii activitatii de munca in baza de contract, cu conditia
 locuirii  permanente  pe  teritoriul  tarii  al  carei  cetatean  este  si
 reintoarcerii  zilnice sau cel putin o data in saptamina la domiciliul sau
 stabil;
    migratiune  ilegala  -  intrarea  in  Republica  Moldova, sederea in si
 iesirea  din  teritoriul  ei,  cu  incalcarea  legislatiei  in  vigoare  a
 Republicii Moldova;
    repatriat  -  cetatean  al  Republicii Moldova si/sau persoana care s-a
 nascut  in  Republica Moldova si urmasii acestora, precum si persoana care
 anterior  a  locuit permanent in Republica Moldova cel putin 10 ani si are
 dreptul  la  domiciliu  stabil  pe  teritoriul  Republicii  Moldova  in
 conditiile legii;
    adeverinta  de  imigrant  -  act oficial, eliberat in conditiile legii,
 care confirma  statutul  de  imigrant  al  cetateanului  strain  sau  al
 apatridului pe teritoriul Republicii Moldova;
    permis  de  munca  -  act  oficial,  eliberat in conditiile legii, care
 confirma  dreptul  cetateanului  strain  sau al apatridului de a desfasura
 activitate de munca pe teritoriul Republicii Moldova;
    confirmare  de  repatriere - act oficial, eliberat in conditiile legii,
 care confirma statutul de repatriat in teritoriul Republicii Moldova;
    permis  de  sedere  -  act  oficial, eliberat in conditiile legii, care
 confirma  sederea  legala  a  cetateanului  strain  sau  a  apatridului pe
 teritoriul Republicii Moldova;
    cota  de  imigrare  -  numarul  limita  al  cetatenilor  straini  si
 apatrizilor,  carora  li  se  permite  imigrarea  in teritoriul Republicii
 Moldova,  calculat  anual  in  dependenta  de  numarul total al populatiei
 tarii;
    sistem  informational automatizat al migratiunii populatiei - sistem de
 evidenta, control si studiere a dezvoltarii proceselor migrationale.
 
    Articolul 2. Obiectul de reglementare
    Prezenta  lege  reglementeaza  raporturile  ce  apar  in  domeniul
 migratiunii  in  Republica  Moldova  in  conformitate  cu  Constitutia
 Republicii Moldova si cu normele dreptului international.
 
    Articolul 3. Principiile migratiunii
    Principiile migratiunii sint:
    a)  respectarea  drepturilor  si  libertatilor fundamentale ale omului,
 prevazute  de Constitutia Republicii Moldova, de alte acte normative si de
 tratatele internationale la care Republica Moldova este parte;
    b)  asigurarea corespunderii legislatiei Republicii Moldova in domeniul
 migratiunii normelor unanim recunoscute ale dreptului international;
    c)  asigurarea  dreptului  oricarui  cetatean  al Republicii Moldova la
 libera circulatie;
    d)  neadmiterea discriminarii, limitarii in drepturi si in libertati pe
 motiv  de  rasa,  nationalitate,  origine  etnica,  limba,  religie,  sex,
 opinie,  apartenenta  politica,  avere,  origine  sociala sau oricare alte
 motive;
    e)  respectarea  legislatiei  Republicii  Moldova  de  catre  migranti,
 repatriati si refugiati.
 
    Articolul 4. Obiectivele legii
    Obiectivele de baza ale prezentei legi sint:
    a) reglementarea proceselor migrationale in Republica Moldova;
    b)  asigurarea  respectarii  drepturilor  si  intereselor  legitime ale
 migrantilor;
    c) asigurarea protectiei sociale a migrantilor;
    d)  contribuirea  la  asigurarea  securitatii nationale, la securizarea
 frontierei  de  stat si la respectarea intereselor statului in ce priveste
 dezvoltarea proceselor migrationale;
    e)  asigurarea  controlului asupra proceselor migrationale la frontiera
 de stat  si  asupra  respectarii regimului de sedere a cetatenilor straini
 si a apatrizilor pe teritoriul tarii;
    f)  prevenirea si combaterea migratiunii ilegale si a traficului ilicit
 de fiinte umane.
 
    Articolul 5. Legislatia cu privire la migratiune
    (1)  Legislatia cu privire la migratiune include Constitutia Republicii
 Moldova,  prezenta  lege,  alte acte normative si tratatele internationale
 la care Republica Moldova este parte.
    (2)  In  cazul  in  care  tratatele  internationale  la  care Republica
 Moldova  este  parte stabilesc alte norme decit cele prevazute de prezenta
 lege, prioritate au reglementarile tratatelor internationale.
 
    Articolul 6. Sfera de aplicare a legii
    (1)  Prevederile prezentei legi se extind asupra cetatenilor straini si
 apatrizilor  aflati  pe  teritoriul Republicii Moldova, asupra persoanelor
 fizice  si  juridice, indiferent de tipul de proprietate si forma juridica
 de organizare,  asupra  autoritatilor  administratiei  publice,  asupra
 cetatenilor  Republicii  Moldova  care  emigreaza  peste  hotare,  asupra
 persoanelor  care  solicita  statut de repatriat sau carora li s-a acordat
 acest statut.
    (2)  Sub  incidenta  prezentei  legi  nu  cad  urmatoarele categorii de
 persoane:
    a)  personalul  misiunilor  diplomatice  si  consulare  acreditate  in
 Republica Moldova si membrii familiilor;
    b)  personalul  misiunilor  permanente si reprezentantelor organismelor
 internationale cu sediul in Republica Moldova si membrii familiilor;
    c)  corespondentii  si  jurnalistii  straini  acreditati  in  Republica
 Moldova;
    d)  persoanele  pentru  care, conform tratatelor internationale la care
 Republica  Moldova  este  parte, este stabilit un alt mod de legalizare pe
 teritoriul tarii.
    (3)  Statutul  refugiatilor  si solicitantilor de azil se reglementeaza
 prin Legea  nr.1286-XV  din  25  iulie  2002  cu  privire  la  statutul
 refugiatilor  si  prin  tratatele internationale la care Republica Moldova
 este parte.
 
                            Capitolul  II
                   COMPETENTA AUTORITATILOR PUBLICE
                       IN DOMENIUL MIGRATIUNII
    Articolul 7. Competenta autoritatilor publice
    (1)  Politica migrationala a Republicii Moldova este promovata de catre
 autoritatile  publice,  in  limitele  atributiilor  ce  le  revin  in
 conformitate  cu  Constitutia  Republicii  Moldova  si  cu  legislatia  in
 vigoare.
    (2)  Realizarea  politicii  migrationale  revine  Departamentului
 Migratiune,  abilitat  cu  functiile  de  coordonare  si  reglementare  a
 proceselor  migrationale,  in  colaborare  cu  alte  organe  de  stat,  cu
 sindicatele si cu organizatiile neguvernamentale.
 
    Articolul 8. Competenta Departamentului Migratiune
    (1)  Departamentul  Migratiune  este un organ al administratiei publice
 centrale,  abilitat  sa  promoveze  o  politica  de stat unica in domeniul
 migratiunii.
    (2) Departamentul Migratiune:
    a)  inainteaza  propuneri  privind  directiile prioritare ale politicii
 migrationale  a  statului  si  coordoneaza  activitatea  autoritatilor
 administratiei  publice  in  vederea  realizarii  acestei  politici,  in
 limitele competentei;
    b)  propune  strategii  de dezvoltare si solutii de reforma in domeniul
 migratiunii,  in  concordanta  cu  prevederile  Conceptiei  politicii
 migrationale a Republicii Moldova;
    c)  contribuie  la  armonizarea  legislatiei  nationale  in  domeniul
 migratiunii cu legislatia internationala;
    d)  participa  la  elaborarea  instrumentelor juridice multilaterale in
 cadrul  organizatiilor  internationale  la  care  Republica  Moldova  este
 parte;
    e)  reprezinta,  in  modul  stabilit,  Guvernul  in  raporturile  cu
 organismele  internationale  care  activeaza  in  domeniul  migratiunii,
 stabileste cadrul colaborarii multilaterale in domeniu;
    f)  coopereaza cu organisme internationale si reprezentantele acestora,
 precum  si  cu  organe  similare  din  alte  state in vederea solutionarii
 problemelor in domeniul migratiunii;
    g)  elaboreaza  si  negociaza  proiecte  de  tratate  internationale in
 domeniu in modul stabilit de legislatie;
    h)  supravegheaza  si  tine  sub  control  respectarea  legislatiei  in
 domeniul migratiunii, in conditiile prezentei legi;
    i)  elaboreaza  proiectul  de  hotarire a Guvernului privind stabilirea
 cotei anuale de imigrare;
    j)  monitorizeaza, cu participarea autoritatilor de resort, sistemul de
 evidenta  si  control  al  cetatenilor  straini  si  apatrizilor sositi in
 Republica  Moldova  si al cetatenilor Republicii Moldova care pleaca peste
 hotare;
    k)  elibereaza, la cerere, invitatii pentru cetatenii straini si pentru
 apatrizi;
    l)  acorda statut de imigrant, de repatriat sau de refugiat, elibereaza
 adeverinte  de imigrant, documente de identitate pentru refugiati, permise
 de  munca,  confirmari  de repatriere si de vinzare-cumparare a imobilelor
 de catre cetatenii straini si apatrizi;
    m)  prelungeste  termenul de sedere si viza de intrare, elibereaza viza
 de iesire,  efectueaza  alte  modificari  in actele ce legalizeaza sederea
 cetatenilor straini si apatrizilor in Republica Moldova;
    n)  ia  decizii  privind stabilirea cu traiul permanent sau temporar pe
 teritoriul Republicii Moldova a cetatenilor straini si apatrizilor;
    o)  inregistreaza,  in modul stabilit, contractele individuale de munca
 ale cetatenilor Republicii Moldova angajati peste hotare;
    p)  informeaza potentialii migranti referitor la regulile de intrare si
 de sedere  in  statul  angajator,  referitor la activitatea de munca si la
 conditiile de trai in acest stat;
    r)  participa  la  controlul activitatilor legate de plasarea in cimpul
 muncii peste hotare a cetatenilor Republicii Moldova;
    s)  efectueaza  controlul  legalitatii  angajarii  in  cimpul muncii pe
 teritoriul Republicii Moldova a cetatenilor straini si a apatrizilor;
    t)  asigura  acumularea,  pastrarea, prelucrarea, difuzarea si schimbul
 de informatii  referitoare  la  procesele  migrationale  pe plan intern si
 extern;
    u)  pastreaza  si  completeaza,  in  colaborare  cu  alte  organe  ale
 administratiei  publice  centrale,  baza  de  date  privind  evidenta
 cetatenilor  straini  si  apatrizilor,  aflati  pe  teritoriul  Republicii
 Moldova;
    v)  participa  la  elaborarea  propunerilor  privind  implementarea
 programelor de adaptare a migrantilor in societate;
    x)  participa  la  controlul  respectarii de catre cetatenii straini si
 apatrizi a regimului de sedere in Republica Moldova.
    (3)  Departamentul  Migratiune  activeaza in baza de regulament aprobat
 de Guvern.
    (4)  Departamentul  Migratiune  este condus de directorul general numit
 in functie de Guvern.
    (5)  Activitatea  Departamentului  Migratiune  este  finantata  de  la
 bugetul  de  stat,  din  contul  mijloacelor extrabugetare, obtinute de la
 prestarea serviciilor, si din alte surse.
 
    Articolul 9. Competenta altor organe ale administratiei publice
    (1)  Organele  administratiei publice centrale, in limitele competentei
 lor in domeniul migratiunii:
    a)  contribuie  la  promovarea  si  realizarea politicii migrationale a
 statului in raporturile de drept international;
    b)  intocmesc si verifica actele referitoare la cetatenii straini si la
 apatrizii care doresc sa imigreze in tara si elibereaza vize de intrare;
    c)  apara interesele cetatenilor Republicii Moldova aflati peste hotare
 prin intermediul serviciilor diplomatice;
    d)  combat  migratiunea  ilegala  si traficul ilicit de fiinte umane si
 iau masuri de prevenire a acestor fenomene;
    e)  expulzeaza si extradeaza, dupa caz, cetatenii straini si apatrizii,
 intreprind alte actiuni prevazute de legislatie;
    f)  depisteaza  persoanele  care au legatura cu organizatiile teroriste
 internationale,  cu  traficul    ilicit  de  fiinte umane, cu vinzarile de
 arme,  de droguri etc. si iau masuri privind interzicerea intrarii in tara
 a acestor persoane sau expulzarea lor;
    g)  verifica  datele  referitoare la persoanele care doresc sa imigreze
 in tara;
    h)  studiaza  cererea  pietei  interne  a  muncii  in scopul utilizarii
 fortei de munca straine;
    i)  elibereaza  permis de sedere cetatenilor straini sau apatrizilor in
 baza deciziei Departamentului  Migratiune;
    j)  elaboreaza  sistemul  informational  automatizat  al  migratiunii
 populatiei;
    k)  asigura  efectuarea controlului la punctele de trecere a frontierei
 de stat si evidenta persoanelor care au traversat frontiera de stat;
    l)  include  in  sistemul  informational  unic  datele  referitoare  la
 persoanele care traverseaza frontiera de stat.
    (2)  In  scopul  promovarii  si  realizarii  eficiente  a  politicii
 migrationale,  Ministerul  Afacerilor  Externe,  Ministerul  Afacerilor
 Interne,  Departamentul  Trupelor  de  Graniceri, Departamentul Tehnologii
 Informationale,  autoritatile  administratiei  publice locale, organele de
 drept,  organele  fiscale, intreprinderile, institutiile, organizatiile cu
 orice  forma  juridica de organizare sint obligate sa informeze, in termen
 de 10 zile, Departamentul Migratiune, dupa cum urmeaza:
    a) Ministerul Afacerilor Externe - despre vizele de intrare eliberate;
    b)  Departamentul  Trupelor  de  Graniceri  - despre cetatenii straini,
 apatrizii  si  cetatenii Republicii Moldova care au intrat si au iesit sau
 carora le-a fost interzisa intrarea sau iesirea din tara;
    c)  Departamentul  Tehnologii  Informationale  -  despre  schimbarile
 survenite  in  starea  familiala a imigrantului sau a refugiatului, despre
 inregistrarea  agentilor  economici  cu  participarea cetatenilor straini,
 precum  si  despre  actele  de  identitate  eliberate  imigrantilor  si
 refugiatilor sau anulate;
    d)  autoritatea administratiei publice locale - despre plecarea inainte
 de termen a imigrantului de pe teritoriul administrat de ea;
    e)  Ministerul  Afacerilor  Interne,  Ministerul Justitiei, Procuratura
 Generala,  Serviciul  de  Informatie  si  Securitate  - despre incalcarile
 comise  de  imigranti,  de solicitantii de azil si de refugiati, precum si
 despre  deciziile  instantelor  judecatoresti  referitoare  la  decaderea
 acestora din drepturile lor parintesti;
    f)  organele fiscale - despre cazurile de eludare a legislatiei fiscale
 de catre  persoanele fizice si juridice ai caror conducatori sint cetateni
 straini;
    g)  intreprinderea,  institutia, organizatia cu orice forma juridica de
 organizare  -  despre desfacerea contractului individual de munca incheiat
 cu imigrantul  sau despre incetarea relatiilor de munca cu imigrantul  care
 a decedat,  a  fost  declarat  disparut  fara  veste  ori  a fost declarat
 decedat;
    h)  institutiile de invatamint si de cercetari stiintifice, publice sau
 private  -  despre terminarea sau suspendarea studiilor ori a cercetarilor
 stiintifice,  despre  transferarea  elevilor,  studentilor,  rezidentilor,
 doctoranzilor  si  postdoctoranzilor  straini  la  alte  institutii  de
 invatamint,  institutii,  intreprinderi,  organizatii  sau  despre
 exmatricularea acestora.
    (3)  Departamentul  Migratiune  va  informa,  in  termen  de  10  zile,
 Ministerul  Afacerilor  Interne si Departamentul Tehnologii Informationale
 despre  anularea,  inainte  de  expirarea  termenului  de  valabilitate, a
 adeverintelor  de  imigrant,  a  permiselor  de munca si a documentelor de
 identitate ale refugiatilor.
 
                             Capitolul  III
                      EMIGRAREA  SI  IMIGRAREA
    Articolul 10.  Emigrarea
    (1)  Cetatenii  Republicii  Moldova  au  dreptul  sa-si  stabileasca
 domiciliul  si  locul  de  munca    in  afara    hotarelor  tarii  conform
 legislatiei in vigoare.
    (2)  Plecarea libera din tara a cetatenilor Republicii Moldova nu poate
 fi ingradita  decit  in  cazurile  prevazute  la art.12, precum si in alte
 cazuri stipulate de legislatie.
    (3)  Evidenta  cetatenilor  Republicii  Moldova, cetatenilor straini si
 apatrizilor care pleaca din tara este tinuta in modul stabilit.
 
    Articolul 11. Emigrarea minorilor
    (1)  Copiii,  pina  la  atingerea  majoratului,  pot emigra impreuna cu
 parintii lor.
    (2)  In  cazul  in  care  minorul  emigreaza  cu unul din parinti, este
 necesar  consimtamintul  autentificat  de  notar  al  celuilalt  parinte.
 Minorii  in  virsta  de  12-18 ani care pleaca cu traiul in strainatate cu
 unul din parinti isi prezinta consimtamintul autentificat de notar.
    (3)  In  cazul  in  care  minorul  emigreaza fara parinti, este necesar
 consimtamintul acestora autentificat de notar.
    (4)  Minorii  in virsta de pina la 18 ani pot beneficia de dreptul de a
 iesi din tara in conformitate cu legislatia in vigoare.
 
    Articolul 12. Restrictii privind emigrarea
    Nu pot emigra persoanele care:
    a)  isi  ispasesc  pedeapsa  in baza hotaririi instantei judecatoresti,
 sint trase la raspundere penala sau se afla sub urmarire penala;
    b)  conform  hotaririi  instantei  judecatoresti,  au  obligatii
 patrimoniale fata de stat, fata de unele persoane fizice si/sau juridice.
 
    Articolul 13. Imigrarea
    (1)  Cetatenii  straini si apatrizii pot imigra in Republica Moldova in
 conformitate  cu prevederile prezentei legi, ale altor acte normative, ale
 tratatelor internationale la care Republica Moldova este parte.
    (2)  Evidenta  cetatenilor  straini  si  a  apatrizilor,  precum  si  a
 cetatenilor  Republicii  Moldova  care intra in tara, este tinuta in modul
 stabilit.
    (3)  In  virtutea unor cauze obiective legate de asigurarea securitatii
 nationale,  de  mentinerea  ordinii,  ocrotirea  sanatatii  sau  moralei
 publice, Parlamentul poate limita ori suspenda imigrarea.
    (4)  Limitarea  ori  suspendarea  imigrarii  nu  constituie un obstacol
 pentru stabilirea cu traiul in Republica Moldova a repatriatilor.
 
    Articolul 14. Cota de imigrare
    (1)  Cota de imigrare in Republica Moldova se stabileste anual de catre
 Guvern,  la  propunerea  Departamentului  Migratiune,  in  limita acesteia
 nefiind incluse persoanele care au obtinut statut de repatriat.
    (2)  Cota  anuala  de imigrare in ansamblu pe tara nu poate fi mai mare
 de 0,05  la  suta  din  numarul total al populatiei cu domiciliu stabil pe
 teritoriul Republicii Moldova.
 
    Articolul 15. Restrictii privind imigrarea
    (1) Se interzice imigrarea cetatenilor straini si apatrizilor care:
    a)  prezinta  pericol  pentru  securitatea  nationala,  pentru ordinea,
 sanatatea sau morala publica;
    b)  au  savirsit infractiuni contra pacii, contra securitatii omenirii,
 infractiuni  grave  de  alta natura, inclusiv militare, definite in actele
 internationale;
    c) au antecedente penale nestinse;
    d) sufera de maladii care prezinta pericol pentru sanatatea publica.
    (2)  Se  interzice,  pentru  o  anumita  perioada  de  timp,  imigrarea
 cetatenilor straini si apatrizilor care:
    a) anterior au fost expulzati - pentru 5 ani;
    b) au incalcat anterior regimul de sedere in tara - pentru 3 ani;
    c) au desfasurat activitate de munca in mod ilegal - pentru 3 ani;
    d)  au  comunicat  cu premeditare informatii false despre sine - pentru
 un an.
    (3)  Sub  incidenta  prevederilor  alin.(2)  nu  cad persoanele care au
 copii  comuni  cu  persoane  cu  domiciliu stabil pe teritoriul Republicii
 Moldova.
 
    Articolul 16. Migratiunea de familie
    (1)  Migratiunea  de  familie  are  drept scop reintregirea familiei si
 pastrarea  integritatii  acesteia.  Familia imigrantului poate sa includa:
 sotia  (sotul),  copiii, parintii, precum si persoanele asupra carora este
 stabilita tutela sau curatela.
    (2)  Persoanele specificate la alin.(1), cu exceptia copiilor minori si
 a sotiei  (sotului), pot imigra in Republica Moldova pentru trai permanent
 numai  in  cazul  cind  se  stabilesc  cu  traiul la persoane cu domiciliu
 stabil pe teritoriul Republicii Moldova de cel putin 3 ani.
    (3)  Persoanele  care  doresc  sa se stabileasca cu domiciliu stabil pe
 teritoriul  Republicii  Moldova  in  scopul  reintregirii  familiei  vor
 solicita  adeverinta  de  imigrant  si  vor  confirma  ca dispun de spatiu
 locativ  si  de  mijloace  de  existenta  suficiente  pentru  satisfacerea
 necesitatilor familiei reintregite.
 
    Articolul 17. Migratiunea de munca
    (1)  Migratiunea  de munca se reglementeaza in conformitate cu politica
 de stat  a  Republicii  Moldova  in domeniul utilizarii fortei de munca si
 are drept  scop  incadrarea in cimpul muncii a lucratorilor imigranti care
 poseda  specialitati deosebit de solicitate in tara si a specialistilor de
 calificare  inalta,  atragerea investitiilor, precum si plasarea in cimpul
 muncii  peste  hotare a cetatenilor Republicii Moldova in scopul reducerii
 somajului intern.
    (2)  Imigrantul  isi desfasoara activitatea de munca in baza permisului
 de munca, eliberat in modul stabilit la art.25.
    (3)  Organizarea activitatilor de plasare in cimpul muncii peste hotare
 a cetatenilor  Republicii  Moldova  se  face  in baza licentei obtinute in
 conformitate cu legislatia in vigoare.
    (4)  Autoritatea  publica,  abilitata  cu  functia  de  licentiere  a
 activitatilor  legate  de  plasarea  in  cimpul  muncii  peste  hotare  a
 cetatenilor  Republicii  Moldova,  prezinta  Departamentului  Migratiune
 informatia  privind  licentele  eliberate  in  termen de 5 zile de la data
 eliberarii acestora.
    (5)  Persoanele fizice si juridice care desfasoara activitati legate de
 plasarea  in  cimpul  muncii peste hotare a cetatenilor Republicii Moldova
 sint obligate  sa  prezinte  la  Departamentul  Migratiune  contractele
 individuale  de munca, incheiate de catre lucratorii emigranti cu patronii
 straini si contractele de colaborare cu partenerii de peste hotare.
    (6)  Persoanele  fizice si juridice care nu dispun de licenta, dar care
 desfasoara  activitati  legate de plasarea in cimpul muncii peste hotare a
 cetatenilor  Republicii  Moldova,  inclusiv  activitati legate de formarea
 bancii  de  date, publicarea anunturilor, difuzarea informatiei cu privire
 la patronii  si  intermediarii  straini, poarta raspundere in conformitate
 cu legislatia in vigoare.
 
    Articolul 18. Migratiunea frontaliera
    Migratiunea  frontaliera  a  populatiei  se  reglementeaza  in  temeiul
 tratatelor  bilaterale  incheiate  intre  Republica  Moldova  si  statele
 vecine.
 
    Articolul 19. Migratiunea  pentru obtinerea studiilor
    (1)  Migratiunea  pentru  obtinerea  studiilor  poate  avea loc conform
 tratatelor  incheiate  de  Republica  Moldova  cu alte state, precum si in
 baza contractelor  incheiate  de  institutiile de invatamint din Republica
 Moldova,  autorizate  in  modul  stabilit, cu persoane fizice sau juridice
 straine.  Cetatenii  straini  si  apatrizii  pot  fi  inmatriculati  in
 institutiile de invatamint in baza invitatiei acestor institutii.
    (2)  Cetatenii  straini  sau apatrizii inmatriculati in institutiile de
 invatamint  din  Republica  Moldova  in  conditiile  legii  beneficiaza de
 aceleasi  drepturi si au aceleasi  obligatii ca si elevii si studentii din
 Republica Moldova.
    (3)  Cetatenilor  straini  si  apatrizilor  inmatriculati  la studii cu
 forma  de  invatamint  fara  frecventa  nu  li se elibereaza adeverinta de
 imigrant.
 
    Articolul 20. Repatrierea
    (1)  Dreptul de repatriere se acorda urmatoarelor categorii de persoane
 care solicita domiciliu stabil pe teritoriul Republicii Moldova:
    a)  cetatenilor  Republicii Moldova si/sau persoanelor care s-au nascut
 in Republica  Moldova  si  urmasilor  acestora, indiferent de locul lor de
 trai;
    b)  persoanelor  care  au  locuit  permanent  pe  teritoriul Republicii
 Moldova  cel  putin  10  ani si au plecat peste hotare pentru a-si stabili
 domiciliul, la munca, la studii sau la tratament;
    c)  persoanelor  eliberate  din  locuri  de  detentie  situate in afara
 tarii,  care  pina  la  savirsirea  infractiunii  au  locuit  permanent pe
 teritoriul Republicii Moldova.
    (2)  Persoanelor  specificate  la  alin.(1) statutul de repatriat li se
 acorda  de  catre Departamentul Migratiune, eliberindu-li-se confirmare de
 repatriere.
 
                             Capitolul  IV
                         STATUTUL DE IMIGRANT
    Articolul 21. Acordarea si incetarea statutului de imigrant
    (1)  Statutul de imigrant se acorda cetateanului strain sau apatridului
 din momentul obtinerii adeverintei de imigrant.
    (2)  Statutul  de  imigrant  inceteaza  o  data cu obtinerea cetateniei
 Republicii  Moldova  sau  o  data  cu emigrarea pentru domiciliere stabila
 peste hotarele tarii.
 
    Articolul 22. Drepturile si libertatile imigrantilor. Restrictii
    (1)  Imigrantii  beneficiaza  pe teritoriul Republicii Moldova de toate
 drepturile  si libertatile prevazute de legislatia in vigoare a Republicii
 Moldova, cu restrictiile stabilite la alin.(2).
    (2) In conformitate cu legislatia in vigoare, imigrantii nu au dreptul:
    a)  sa  fie  desemnati  in  functii  sau antrenati in activitati pentru
 care,  in  conformitate  cu  legislatia  in  vigoare,  se  cere  cetatenia
 Republicii Moldova;
    b)  sa  aleaga si sa fie alesi in organele executive, legislative si in
 alte organe eligibile;
    c)  sa  organizeze  sau sa participe la manifestatii ori intruniri care
 aduc atingere ordinii publice sau pericliteaza securitatea nationala;
    d)  sa organizeze pe teritoriul tarii partide politice sau alte grupari
 similare si sa fie membri ai acestora;
    e)  sa finanteze partide, alte organizatii social-politice, grupari sau
 manifestatii;
    f)  sa  satisfaca  serviciul  militar  in fortele armate ale Republicii
 Moldova;
    g)  sa  desfasoare activitate de munca pe teritoriul Republicii Moldova
 fara a obtine permis de munca.
 
    Articolul 23. Obligatiile imigrantilor
    Imigrantii sint obligati:
    a) sa respecte Constitutia Republicii Moldova si legislatia in vigoare;
    b)  sa-si  legalizeze sederea in teritoriul Republicii Moldova in modul
 stabilit;
    c)  sa se prezinte, in  termen de 3 zile (cu exceptia zilelor de odihna
 si de  sarbatoare)  de  la  data  eliberarii  adeverintei  de imigrant, la
 autoritatea  de  evidenta  si  documentare  a populatiei  pentru obtinerea
 permisului de sedere;
    d)  sa  paraseasca  teritoriul    Republicii  Moldova  la  expirarea
 termenului de sedere stabilit;
    e)  sa  achite  impozitele,  taxele  si  alte  plati in conformitate cu
 legislatia in vigoare, daca tratatele internationale nu prevad altfel;
    f)  sa  treaca  examenul  medical  in  scopul  depistarii  virusului
 imunodeficitar  uman  (HIV),  maladiei  SIDA  si altor maladii ce prezinta
 pericol pentru sanatatea publica.
 
                             Capitolul  V
                     LEGALIZAREA IMIGRANTILOR
    Articolul 24. Adeverinta de imigrant
    (1)  Cetatenii straini si apatrizii care au intrat in Republica Moldova
 se pot  stabili  cu  traiul  permanent sau temporar pe teritoriul ei numai
 dupa obtinerea  adeverintei  de  imigrant,  eliberata  de  Departamentul
 Migratiune.
    (2)  Adeverinta  de  imigrant  se  elibereaza  cetateanului  strain sau
 apatridului  sosit  in  tara pe un termen de peste 90 de zile. Persoana in
 cauza  este  obligata  sa  se  adreseze Departamentului Migratiune, cu cel
 mult o  luna  inainte  de  expirarea termenului mentionat, cu un demers in
 care solicita eliberarea adeverintei.
    (3)  Adeverinta de imigrant este de doua tipuri: adeverinta de imigrant
 cu termen fixat  si adeverinta de imigrant permanenta.
    (4) Adeverinta de imigrant cu termen fixat se elibereaza:
    a)  lucratorilor  imigranti  -  pe  un  termen  de  pina  la  un an, cu
 posibilitatea  prelungirii  ei,  la  cererea titularului, pe noi termene a
 cite un an;
    b)  fondatorului  intreprinderii cu investitii straine de cel putin 100
 de mii  dolari  S.U.A.  si  persoanelor cu functii de conducere din cadrul
 acestei  intreprinderi  (conducatorului si adjunctilor sai), sositi pentru
 un anumit  timp  in  Republica Moldova - pe termenul solicitat, care nu va
 fi mai  mare  de  5  ani,  cu posibilitatea prelungirii adeverintei pe noi
 termene;
    c)  imigrantilor  inmatriculati  in  institutiile  de  invatamint  din
 Republica Moldova - pentru intreaga perioada de studii;
    d)  minorilor  sositi  in  Republica  Moldova la rude apropiate - pe un
 termen  de  pina la 3 ani, cu conditia ca acestia dispun de consimtamintul
 parintilor autentificat de notar.
    (5)  Adeverinta  de imigrant permanenta se elibereaza imigrantilor care
 poseda  specialitati  deosebit  de  solicitate  in tara, specialistilor de
 calificare  inalta,  invitati  de  Guvern  la  propunerea  autoritatilor
 administratiei publice centrale.
    (6)  Imigrantilor  sositi  in Republica Moldova in cadrul imigratiei de
 familie  li  se  elibereaza  adeverinta de imigrant permanenta. La cerere,
 adeverinta de imigrant poate fi eliberata pe un termen de pina la 3 ani.
    (7)  Adeverinta  de  imigrant  serveste  drept  temei pentru eliberarea
 permisului de sedere.
 
    Articolul 25.  Permisul de munca
    (1)  Pentru  desfasurarea activitatii de munca, imigrantul este obligat
 sa obtina la Departamentul Migratiune permis de munca.
    (2)  Pentru obtinerea permisului de munca, patronul sau imigrantul este
 obligat sa adreseze un demers la Departamentul Migratiune.
    (3)  Permisul  de  munca este de doua tipuri: permis de munca cu termen
 fixat si permis de munca permanent.
    (4) Permisul de munca cu termen fixat se elibereaza:
    a)  lucratorilor  imigranti  -  pe  un  termen  de  pina  la  un an, cu
 posibilitatea  prelungirii  lui,  la cererea titularului, pe noi termene a
 cite un an;
    b)  fondatorului  intreprinderii cu investitii straine de cel putin 100
 de mii  dolari  S.U.A.  si  persoanelor cu functii de conducere din cadrul
 acestei  intreprinderi  (conducatorului si adjunctilor sai), sositi pentru
 un anumit  timp  in  Republica Moldova - pe termenul solicitat, care nu va
 fi mai  mare  de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii permisului pe termene
 noi;
    c)  lucratorilor  cu  domiciliu  stabil  in  afara hotarelor Republicii
 Moldova,  sositi  in  migratiune  frontaliera  in  zonele de frontiera ale
 Republicii  Moldova  -  pe  un  termen  de pina la un an, cu posibilitatea
 prelungirii  lui,  la  cererea  titularilor,  pe noi termene a cite un an,
 daca tratatele  internationale  la  care  Republica  Moldova este parte nu
 prevad altfel.
    (5)  Permisul  de  munca  cu  termen  fixat  se elibereaza lucratorilor
 imigranti in modul stabilit de Guvern.
    (6)  Permisul  de munca permanent se elibereaza persoanelor specificate
 la art.24 alin.(5) si (6).
    (7)  Permisul  de  munca  nu  se  elibereaza  minorilor si imigrantilor
 inmatriculati  in  institutiile  de  invatamint  din Republica Moldova, pe
 perioada de studii.
 
    Articolul 26. Activitatea de munca a lucratorilor detasati
    (1)  In  scopul  protejarii  pietei  interne  a  fortei  de  munca,  la
 desfasurarea  tenderelor  si  la  semnarea  contractelor  de  prestare  a
 serviciilor,  incheiate intre autoritatile administratiei publice centrale
 si locale  cu  agentii  economici  din alte tari, Departamentul Migratiune
 aproba  numarul  limita  de  lucratori straini detasati care vor desfasura
 activitate de  munca pe teritoriul Republicii Moldova.
    (2)  Persoanelor specificate la alin.(1), care desfasoara activitate de
 munca  o  perioada  mai  mare  de  30 de zile, Departamentul Migratiune le
 elibereaza permis de munca.
    (3)  Detasarea  lucratorilor  de  catre agentii economici din Republica
 Moldova  pentru  desfasurarea  activitatii  de  munca peste hotare in baza
 unor contracte  de  efectuare  a  lucrarilor sau de prestare a serviciilor
 este autorizata de Departamentul Migratiune.
 
    Articolul 27. Confirmarea de repatriere
    Departamentul  Migratiune  sau  reprezentantii  acestuia  din unitatile
 administrativ-teritoriale  elibereaza  repatriatilor  confirmare  de
 repatriere potrivit legislatiei in vigoare.
 
    Articolul  28.  Modul  de  eliberare  si  de  anulare  a adeverintei de
 imigrant, a   permisului de munca si a confirmarii de repatriere
    Modul  de  eliberare  si  de  anulare  a  adeverintei  de  imigrant,  a
 permisului  de  munca  si  a  confirmarii  de  repatriere este stabilit de
 regulamentul aprobat de Guvern.
 
    Articolul 29. Taxa de stat si tarifele pentru legalizarea migratiunii
    (1)  Pentru  perfectarea  si  eliberarea  adeverintei  de imigrant si a
 permisului  de  munca,  cetateanul  strain  sau apatridul achita o taxa de
 stat.
    (2) Marimea taxei de stat se  stabileste de legislatia in vigoare.
    (3)  Mijloacele  banesti,  percepute conform tarifelor stabilite pentru
 serviciile  prestate  migrantilor,  se  vireaza  la  contul  mijloace
 extrabugetare  al  Departamentului  Migratiune,  in  modul  stabilit  de
 legislatia in vigoare.
 
    Articolul 30. Operatiile cu bunuri imobiliare
    (1)  Este  in  drept  sa  incheie  tranzactii  de  vinzare-cumparare  a
 bunurilor  imobiliare,  in  conformitate  cu  legislatia in vigoare, numai
 persoana  care  dispune  de  adeverinta  de  imigrant  permanenta  sau  de
 confirmare de  repatriere in Republica Moldova.
    (2)  Achizitionarea  de  bunuri  imobiliare  situate  pe  teritoriul
 Republicii  Moldova  sau  primirea  de  bunuri  imobiliare  in  baza  unui
 contract  de  donatie  nu  ofera  cetateanului  strain  sau  apatridului
 prioritati  in  cazul  in  care  acesta  face  demers  pentru  obtinerea
 adeverintei de imigrant permanenta.
 
    Articolul 31. Raspunderea cetatenilor straini si a apatrizilor
    (1)  Cetateanul  strain  sau  apatridul  care  a savirsit pe teritoriul
 Republicii  Moldova  o infractiunе, o contraventiе administrativa sau alte
 contraventii poarta raspundere  in conformitate cu legislatia in vigoare.
    (2)  Departamentul  Migratiune  poate  reduce  termenul  de  sedere  a
 cetateanului  strain sau a apatridului pe teritoriul Republicii Moldova in
 cazul  in  care  nu  mai exista motive de sedere in Republica Moldova: i-a
 fost desfacut  inainte  de  termen  contractul  individual  de  munca,
 institutia  de  invatamint  l-a  exmatriculat,  nu corespunde motivului de
 sedere  declarat,  a  prezentat  date  false, a ramas definitiva hotarirea
 instantei de judecata.
    (3)  Hotarirea  cu  privire  la  reducerea  termenului  de  sedere  in
 Republica  Moldova  se  emite  de  catre  Departamentul Migratiune in baza
 datelor  obtinute  din  partea organizatiilor, institutiilor de invatamint
 si persoanelor  particulare,  care  au  invitat  cetateanul  strain  sau
 apatridul,  precum si in cazul constatarii de catre autoritatile de resort
 ale Republicii  Moldova,  in  baza  hotaririi  instantei  judecatoresti, a
 incalcarilor legislatiei comise de cetateanul strain sau de apatrid.
    (4)  Hotarirea  de reducere a termenului de sedere in Republica Moldova
 poate fi atacata in instanta de judecata.
 
    Articolul 32. Expulzarea si extradarea
    (1)  Cetateanul  strain  sau  apatridul poate fi expulzat din Republica
 Moldova  in  cazul  incalcarii  prevederilor  Codului  penal si Codului cu
 privire  la  contraventiile  administrative  sau  in  cazul  cind  aflarea
 acestora  in  Republica  Moldova  pericliteaza  securitatea  nationala,
 ordinea, sanatatea sau morala publica.
    (2)  Imigrantii  pot fi extradati numai in baza prevederilor tratatelor
 internationale  la  care  Republica  Moldova este parte sau in conditii de
 reciprocitate, in temeiul hotaririi instantei judecatoresti.
    (3)  Cauzele  de expulzare se intenteaza de catre persoanele cu functii
 de raspundere  ale Ministerului Afacerilor Interne, din oficiu sau in baza
 cererii  intreprinderii,  institutiei  sau organizatiei ce asigura sederea
 imigrantului  in  Republica  Moldova.  Ministerul  Afacerilor  Interne
 expulzeaza  cetateanul strain sau apatridul in baza hotaririi instantei de
 judecata,  cu  informarea  ulterioara  a  Departamentului  Migratiune,
 Ministerului Afacerilor Externe sau a altor autoritati  interesate.
    (4)  Cheltuielile  pentru  expulzarea  din  Republica  Moldova  sint
 suportate  de  persoanele  fizice  si  juridice care au invitat cetateanul
 strain  sau apatridul, de persoana expulzata, de compania de asigurare ori
 sint achitate din contul fondului de expulzare.
    (5)  In  cazul  in  care  cetateanul  strain  sau apatridul nu poate fi
 expulzat  din  motive de sanatate, din lipsa de acte necesare sau din alte
 motive,  autoritatile  de  resort  ii  elibereaza  un  permis  de  sedere
 provizoriu.
    (6)  Cetateanul strain sau apatridul este expulzat fie in tara al carei
 cetatean  este  sau  ale  carei  autoritati  i-au  eliberat  actele  de
 identitate,  fie, in temeiul tratatelor internationale, in tara din care a
 intrat in teritoriul Republicii Moldova.
    (7)  Cetateanul  strain  sau apatridul nu poate fi expulzat intr-o tara
 referitor  la  care  exista  dovezi  ca acolo el ar putea fi persecutat pe
 motive  de rasa, nationalitate, religie, pentru opiniile sale politice sau
 ar putea  fi  expus  unui  tratament  inuman  si  degradant,  torturii ori
 pedepsei capitale.
 
                            Capitolul  VI
                SUPRAVEGHEREA SI CONTROLUL  RESPECTARII
                 LEGISLATIEI iN DOMENIUL MIGRATIUNII
    Articolul 33. Supravegherea si controlul de stat
    (1)  Supravegherea  si controlul de stat asupra respectarii legislatiei
 in domeniul  migratiunii  la  intreprinderi, in institutii si organizatii,
 indiferent  de  tipul  de  proprietate  si  forma  juridica de organizare,
 precum  si  in  autoritatile  administratiei  publice centrale si locale, 
 sint efectuate  de  Inspectoratul  de  Stat  Migratiune,  creat  in cadrul
 Departamentului  Migratiune,  care isi desfasoara activitatea in baza unui
 regulament aprobat de directorul general al departamentului.
    (2)  Inspectoratul  de  Stat  Migratiune este constituit din inspectori
 superiori  de stat,  inspectori teritoriali si este condus de un inspector
 principal  de  stat,  numit  in  functie  de  directorul  general  al
 Departamentului Migratiune.
 
    Articolul 34. Atributiile  inspectorilor
    In  scopul  exercitarii  supravegherii  si  controlului  de stat asupra
 respectarii  legislatiei  in  domeniul  migratiunii,  inspectorii
 Inspectoratului de Stat Migratiune:
    a)  controleaza  nestingherit  respectarea  legislatiei  cu  privire la
 migratiune  in  toate  intreprinderile,  institutiile  si  organizatiile,
 indiferent de tipul de proprietate si forma juridica de organizare;
    b)  cer  persoanelor  fizice  si  juridice  prezentarea  documentelor
 respective;
    c)  obtin  de  la  toate  persoanele  fizice  si juridice informatia si
 explicatiile necesare pentru exercitarea functiilor de control;
    d)  cer  explicatii  in  scris pentru fiecare caz de incalcare de catre
 persoanele fizice si juridice a legislatiei cu privire la migratiune;
    e)  examineaza  materialele  (dosarele)  referitoare  la  incalcarea
 legislatiei  cu  privire  la  migratiune si iau decizii in conformitate cu
 legislatia in vigoare;
    f)  prezinta  organelor  de  resort  materialele  intocmite in privinta
 persoanelor  care  au incalcat legislatia cu privire la migratiune, pentru
 aplicarea de sanctiuni administrative sau disciplinare.
 
    Articolul 35. Solutionarea litigiilor
    Litigiile  care  apar  in  procesul  aplicarii  prezentei  legi  se
 solutioneaza in modul prevazut de legislatia in vigoare.
 
                            Capitolul  VII
                  DISPOZITII  FINALE  SI  TRANZITORII
    Articolul 36
    Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii.
 
    Articolul 37
    Guvernul:
    - in  termen  de 2 luni, va adopta actele normative necesare cu privire
 la asigurarea activitatii Departamentului Migratiune;
    - in termen de 3 luni:
    va  prezenta  Parlamentului  propuneri  pentru  aducerea legislatiei in
 vigoare in concordanta cu prevederile prezentei legi;
    va  aduce actele sale normative in concordanta cu prevederile prezentei
 legi.
 
    Articolul 38
    Din momentul intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
    Legea nr.418-XII din 19 decembrie 1990 cu privire la migratiune;
    art.I  al  Legii  nr.278-XIII din 10 noiembrie 1994 privind modificarea
 si completarea unor acte legislative;
    Legea  nr.606-XIII din 13 octombrie 1995 pentru completarea articolului
 7 din Legea cu privire la migratiune;
    Legea  nr.1396-XIII din 5 decembrie 1997 pentru completarea articolului
 5 al Legii cu privire la migratiune;
    art.XIII  al  Legii nr.263-XIV din 24 decembrie 1998 pentru modificarea
 si completarea unor acte legislative;
    art.II  al Legii  nr.474-XIV  din  25 iunie 1999 pentru modificarea si
 completarea unor acte legislative;
    Legea  nr.684-XIV  din  19  noiembrie  1999 pentru modificarea Legii cu
 privire la migratiune;
    art.I  al  Legii  nr.564-XV  din  19  octombrie 2001 pentru completarea
 articolului  10  din  Legea nr.418-XII din 19 decembrie 1990 cu privire la
 migratiune  si  a articolului 3 din Legea nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994
 privind actele de identitate din sistemul national de pasapoarte;
    art.I  al  Legii  nr.712-XV  din 6 decembrie 2001 pentru modificarea si
 completarea unor acte legislative.
 
   
   PRESEDINTELE  
   PARLAMENTULUI                                     Eugenia  OSTAPCIUC
 
 
 
Chisinau, 6 decembrie 2002.
Nr. 1518-XV.